Kære medlemmer

Jul22
Med et par ord fra vores verden ønsker vi fra Herlev Lærerforening jer en glædelig jul og et godt nytår.

Arbejdstidsaftalen forlænget

Den gældende professionsaftale er efter aftale med forvaltningen blevet forlænget med et år. Forlængelsen er begrundet med, at der skal god tid til at forhandle en helt ny aftale. Vi har omkring sommerferien været rundt på skolerne og evalueret aftalen med henblik på forhandlinger her inden næste skoleår. De forhandlinger er nu udskudt, men vi har i aftalen om forlængelse inddraget nogle af jeres tanker om, hvordan en ny aftale kunne blive bedre. Det drejer sig ikke mindst om en styrkelse af klasselærerfunktionen, hvor der er aftalt tid til opgaven – og tiden fremgår af opgaveoversigten. Desuden er det aftalt, at samarbejdet omkring skoleårets planlægning skal styrkes og, at der skal være en dialog med den enkelte om vejledende tid på øvrige opgaver.

Løntjek

Her i den sidste måneds tid har vi været rundt på skolerne og foretage løntjek. Langt de fleste får den løn de skal have – og sådan skal det naturligvis også være. Men vi finder desværre også fejl. Fejlene opstår som regel ved ændringer i f.eks. beskæftigelsesgrad eller funktioner. Det er også altid en god ide at tjekke om erfaringsdatoen er korrekt. Er du i tvivl om du får den rigtige løn så kontakt din TR eller kredsen.

Sammen om skolen lokalt

DLF (og HLF) satser meget på, at Sammen om Skolen kan være med til at gøre skoledrift og skoleudvikling til et fælles projekt mellem skolens parter (lærere, ledelser, elever, politikere, forældre). I Herlev er der skabt en organisering af samarbejdet lokalt, hvor vi vil prøve at tage hul på de svære spørgsmål om bl.a. inklusion, trivsel og hvad man skal bruge en evt. frisættelse til.

En forudsætning for at kunne lykkes med at finde løsninger på de svære spørgsmål er, at I får mulighed for at bidrage med jeres viden og evner.

Som der står i et rammepapir om samarbejdet: ”Medarbejderne er nøglen til skabelse af en god og inspirerende skoledag for alle elever. I alle de foreslåede temaer vil der derfor også være fokus på, hvorledes arbejdet med temaerne kan bidrage til medarbejderengagement og -trivsel. Derudover vil tilgangen til arbejdet med temaer have betydning for rekruttering og fastholdelse af dygtige fagprofessionelle på Herlevs skoler, hvilket skal medtænkes.”

Dette var en meget kort status om skolepolitikken tæt på. Vi kunne også have skrevet om ny regeringsdannelse, udviklingsplan, personaleomsætning, penge til forsvaret, nye barselsregler og meget, meget mere, men det må I vente med eller finde ud af på anden vis. Jeres lokale forening ønsker jer en forrygende jul og et festligt nytår. Vi håber I får slappet af og ladet batterierne op.