Sommerhilsen

Sommerhilsen4
Kontoret holder lukket fra mandag d. 4. juli til fredag d. 29. juli – begge dage inkl. Men I kan altid sende en mail til 023@dlf.org, som vil blive tjekket dagligt, så vender vi tilbage så hurtigt som muligt.

Skulle I, mod forventning være så uheldig at få brug for hjælp i forbindelse med sygdom i ferien, kan I muligvis få hjælp via dette link: Sygdom under ferie

Kære kollegaer

Afslutningen på endnu et skoleår nærmer sig! Vi er i det forløbne år blevet vaccineret. Dels mod Corona og dels mod New Public Managements styring af den danske folkeskole! Nu mangler vi bare at effekten skal sive ind for alvor og vise sig at være langtidsholdbar.

Hvad Coronaen angår, muterede den til en mere smitsom, men mindre skadelig form. Det gør frisættelsen af skolen forhåbentlig også. Vi har i Herlev en borgmester, der meget gerne vil give os – lærerne – mulighed for at forme vores - og ikke mindst eleverne – hverdag. Beslutninger om skolen skal tæt på hverdagen og os der deltager i den. Vi er langt fra i mål med den proces, der er mange aftaler, hensigter og forståelser der skal italesættes og forhåbentligt skrives ned, både på den ene og den anden side af ledelsesdørene, men som coronaen stadig muterer, er det også vores forventning, at frisættelsen også vil mutere, og for begge forhåbentligt i den sunde retning. Sammen om skolen er kun lige skudt i gang.

En anden ting der har muteret i det forløbne skoleår er skoledagens længde. Det betød ikke at lærerne skulle undervise mindre, men at nogle af timerne skulle læses som IFU- Indsats- SUP eller hvad de nu hedder (kært barn har mange navne). Det var ment som en et-årig mulighed for at øge trivselsarbejdet i klasserne efter nedlukningen, men er allerede blevet forlænget med – indtil videre – endnu et skoleår. Det er vore klare mål og forventning, at alle kan se gevinsten i den model. Voksne og børn med deres hverdag på skolen er i hvert fald ikke i tvivl.

Der er altid i alle sammenhænge en blind makker til de gode pædagogiske hensigter. Økonomien. Der er pres på vores specialtilbud i kommunen. Vores kolleger på Gl. Hjortespring oplever stigende søgning til deres skole, ikke mindst fra børn, der ikke længere skal tilbydes bedre egnede tilbud i andre kommuner. Det har betydet en væsentlig øget udgift til det område, en udgift vi kommer til at finde måder på at finansiere, de kommende år!

Men alt det skal I ikke bruge energi på lige nu. Nu er det tid til at drosle ned og tjekke ud - fysisk såvel som mentalt, slappe af og holde ferie. Udviklingsplan, overleveringer, årsplaner, indsatser for de specielt dygtige, mødet med vores nye direktør Arne Eggers og meget mere kan snildt vente til uge 31.

I må have en god og velfortjent sommerferie. Vi ses i uge 31.

De varmeste sommerligste hilsner - HLF