Ove Lund og Hanne Nisteds Lærerpris

Kender du den/dem, der har i Herlev har gjort en særlig aktiv indsats som underviser i folkeskolen???? Selvfølgelig gør du det!! Endda en del af dem. Men kender du den/dem, der stikker en ekstra lille smule ud, så skriv til os på 023@dlf.org. Det er nemlig tid til at uddele ovennævnte pris.

Hvilke lærere kan indstilles til prisen?

Lærerprisen tildeles en lærer eller lærergruppe, der underviser i folkeskolen og som har gjort en særlig aktiv indsats enten fagligt eller pædagogisk for at skabe en god folkeskole. En indsats, som er i overensstemmelse med Danmarks Lærerforenings vedtægter, herunder Danmarks Lærerforenings Folkeskoleideal og Professionsideal.

Hvem kan indstille kandidater til prisen?

Hver kreds kan i år indstille én lærer/lærergruppe direkte til foreningen.

Hvor mange priser uddeles der?

Der uddeles én hovedpris à 75.000 kr.

Hvordan indstiller man sin kandidat?

Kredsen indstiller sin(e) kandidat(er), og sende det til hovedforeningen senest d. 24. maj 2023 kl. 12.00.

Hvad skal en indstilling indeholde?

En indstilling skal indeholde en begrundelse for, hvorfor I har valgt at indstille jeres kandidater. Derudover vil det være godt at komme med eksempler på, hvad læreren eller lærerteamet har gjort i undervisningen, som berettiger dem til prisen.

Hvornår kan vi senest indstille?

Man kan indstille kandidater frem til og med 24. maj 2023 kl. 12.00.

Hvad vinder man?

Prisen er på 75.000 kr. Prisen er særeje.

Skal der betales skat af præmien?

Idet der er tale om hæderspriser, der udbetales som anerkendelse af lærerens fortjenester, er uddelingerne skattepligtige for modtagerne. Skoler er generelt undtaget fra skattepligt, hvorfor uddelingerne ikke vil være skattepligtige for skolerne.

Skal beløbet bruges til noget bestemt?

Prismodtageren/prismodtagerne kan selv disponere over beløbet.

Hvor tit uddeles prisen?

Prisen uddeles én gang årligt.

Hvornår uddeles Ove Lund og Hanne Nisteds Lærerpris?

Prisen uddeles denne gang den 6. september 2023 kl. 15.30 hos Danmarks Lærerforening, Vandkunsten 12, 1467 Kbh K.

Jeg er blevet indstillet til Lærerprisen – skal jeg deltage?

Det er kun prismodtagerne, der kan deltage på dagen. Alle inviterede modtager mail herom.

Hvem udvælger prismodtagerne?

Lærerprismodtageren udvælges af et udvalg bestående af formanden for Undervisningsudvalget i DLF, formanden for Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget i DLF samt en 3. repræsentant udpeget af Danmarks Lærerforening. Derudover deltager Ove Lund samt Hanne Nisted i udvalget.

Hvordan er Ove Lund og Hanne Nisteds Lærerpris finansieret?

Ove Lund og Hanne Nisteds Lærerpris er finansieret af Ove Lund, som har overdraget 1.000.000 kr. (en million kroner) til Danmarks Lærerforening med henblik på uddeling af en årlig pris, som administreres af Danmarks Lærerforening på vegne af Ove Lund. Medstifter er Hanne Nisted.

Legatet er oprettet til minde om stifternes skoletid på Lindevangskolen på Frederiksberg i årene 1942-52, og til minde om de dygtige og engagerede lærere, der underviste på skolen.